Lerend netwerk mbo rekenen – Rekenen van vo naar mbo

Lezing ‘Rekenen van vo naar mbo’ door Monica Wijers en Vincent Jonker

5 juni 2024, Woerden

Powerpoint 5 juni 2024 (pdf).

Context

Deze bijeenkomst op 5 juni vindt plaats in Woerden (MBO Raad) en daar zijn alle betrokkenen voor uitgenodigd wat betreft de lerende netwerk rekenen mbo-raad (ongeveer 70 genodigden). Dit zijn in principe allemaal betrokkenen bij het mbo. Het idee van de lezing over ‘Rekenen van vo naar mbo’ is het geven een schets hoe een en ander de afgelopen jaren tot stand is gekomen, en wat de actuele stappen zijn die gezet worden om vo en mbo goed op elkaar te laten aansluiten w.b. rekenen-wiskunde.

Hieronder in vier fasen bijbehorende bronnen.

Rond 1992 werd een belangrijke onderwijsvernieuwing doorgevoerd wat betreft de basisvorming (12 tot 16 jaar). Dit werkte door in de wiskundemethodes. Rond 2009 ontstond de behoefte om referentieniveaus te beschrijven voor alle onderwijssectoren, en de bijbehorende overgangen, voor betere afstemming.

Overig

• G. Schoemaker and M. Wijers. (1992). Trajectenboek wiskunde 12-16 (PDF). Utrecht: Freudenthal Instituut/SLO.
  • T. Dekker, M. Wijers, S. Kemme, S. Van Dooremalen and W. Bouhof. (2009). Trajectenboek wiskunde havo vwo onderbouw (PDF) (pp. 61). Utrecht: Ctwo/Freudenthal instituut.
  • M. Wijers, V. Jonker, J. Huisman, M. Van Groenestijn and P. Van der Zwaart. (2007). Raamwerk rekenen/wiskunde mbo. Versie 0.9 december 2007 (PDF). Utrecht: Freudenthal instituut.
  • H. P. Meijerink (Ed.). (2009). Referentiekader taal en rekenen. De referentieniveaus (PDF). Enschede: OCW/SLO.

Het vaststellen van een referentiekader rekenen leidde vrijwel onmiddellijk tot de behoefte om hier verplichte toetsing aan te verbinden, ten eerste in vo en mbo. Voor mbo was dit nog een grootste uitdaging, dus daar werd per mbo-instelling gewerkt met een implementatieplan. Na veel onrust (over de kwaliteit van de toetsing, e.d.) werd de koers verlegd. In het mbo werden nieuwe rekeneisen vastgesteld.

Overig

• H. Berben (Ed.). (2020). Rekeneisen voor het middelbaar beroepsonderwijs (PDF). Den Haag: OCW.
  • K. Buijs and P. Van der Zwaart. (2006). Aandachtsgebieden voor een doorgaande lijn rekenen-wiskunde van po naar vmbo (PDF). Enschede: SLO.
  • I. Van Gulik. (2010). IJking referentiekader rekenen versus examenprogramma’s wiskunde havo/vwo (PDF). Enschede: SLO.
  • M. Wijers, F. Munk, V. Jonker and K. Hoogland. (2023). Raamwerk scholing en nascholing docent rekenen/gecijferdheid vo/mbo (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
  • M. Wijers and V. Jonker. (2011). Zit er rekenen in de vmbo schoolvakken? Onderzoek naar de aard (relevantie, inhoud en plek) van rekenvaardigheden binnen vmbo schoolvakken. (pp. 20). Utrecht: Freudenthal instituut.
  • V. Schmidt. (2010). IJking referentiekader rekenen versus examenprogramma’s wiskunde vmbo (PDF). Enschede: SLO.
  • J. De Kruijf and J. Kerkhoffs. (2010). VMBO herkend. Structuur van het vmbo in de toekomst, advies op basis van het veldonderzoek Stichting Platforms VMBO. Bunnik: Stichting Platforms VMBO.
  • M. Wijers and V. Jonker. (2012). Leermiddelen voor rekenen. Wat kun je er mee als docent? (PDF) Volgens Bartjens, 31(Special vo/mbo).

Momenteel wordt er op diverse plekken gewerkt aan ondervernieuwing, op basis van diverse impulsen: basisvaardigheden, wiskunde in de andere vakken, implementatie rekeneisen mbo, e.d.

Overig

o.a. nieuwe examenprogramma’s in het vmbo.

Bij onderwijskennis.nl is informatie terug te vinden over de didactiek van rekenen-wiskunde, o.a. voor 10-14 jaar en mbo.

Pagina’s per leeftijdscategorie:
Onderverdeling in handige onderwerpen