Examenopgave

Bespreking van een examenopgave – social media

Op onze website willen we enkele opgaven uit het coöperatie-mbo-examen van voorjaar 2022 bespreken, met toestemming van de Coöperatie om deze opgaven te publiceren. Een bespreking heeft dan enkele aandachtspunten:

• Is het een goede opgave voor een examen rekenen mbo?
  • Wat kun je er verder mee in je onderwijs?

Vandaag kijken we naar ‘Social Media’. De afbeelding komt uit het examen zoals dit voorjaar 2022 is voorgelegd.

Klik voor uitvergroting Klik voor uitvergroting

Bespreking

In deze opgave staat een tabel met percentages centraal. Daarmee is het een opgave uit het domein ‘Omgaan met kwantitatieve informatie’. De student wordt gevraagd om informatie uit de beschikbare bron (de tabel) te selecteren en vervolgens deze informatie getalsmatig te rangschikken. De tabel beschrijft, per ‘social media’ kanaal, het percentage gebruikers in diverse leeftijdsgroepen gerangschikt. Waarschijnlijk is er hiervoor een vraag geweest die betekenis moet geven aan het woordje ‘ook’ uit de eerste zin. Voor de opdracht die volgt maakt dit niet uit, want de student moet met behulp van de informatie uit de eerste kolom van de tabel de vijf al geselecteerde social media op volgorde van meeste gebruikt zetten. Kortom de volgorde van de getallen 97, 90, 82, 72 en 51 koppelen aan de betreffende social media.

Volgens de aanwijzing moet de meest gebruikte bovenaan staan. In het plaatje ter verduidelijking staat ‘toevallig’ de minst gebruikte bovenaan, dat is in dit geval misleidend voor een slechte lezer. Het lijkt vanuit de taal bekeken logischer om de student zelf een lijstje met de vijf te laten produceren, waarbij de percentages ook vermeld worden. Dan is onderaan en bovenaan geen verwarrend taalding meer.

Een 1 puntsopgave, de student hoeft zijn handelen niet te verantwoorden, dus we weten ook niet hoe er gedacht is. De opgave lijkt eenvoudig, de informatie uit de tabel wordt eigenlijk al grotendeels weggegeven.

Enkele uitwerkingen

Onderwijs maken bij deze opgave

In de rekenles is het spreken over zo’n soort tabel altijd zinvol en maakt dit betekenisvol. Wat zie je? Wat valt op? Had je dit voor jouw leeftijdsgroep ook zo verwacht? Wat is voor jou een top 5? Welk social media is bij alle leeftijdgroepen ‘populair?’ Kun je een staafgrafiek maken voor Instagram? Als uitbreiding bij deze tabel lijkt het bijvoorbeeld ook zinvol om te kijken naar gemiddelde percentages per social media.

Bespreking door Fokke Munk