Nieuws

Korte impressie van een werkgroep over een ‘goede rekenles’ (tijdens de MBO rekenconferentie)

Op 9 maart 2022 hebben we vanuit het Rekencollectief enkele bijdragen mogen leveren aan de conferentie van het Kennispunt taal en rekenen MBO. Monica Wijers en Vincent Jonker hadden een werkgroep voorbereid over de ‘goede rekenles’, en daar kwamen totaal ongeveer 40 mensen op af, vooral rekendocenten uit het mbo.

Abstract

Titel: “Een goede rekenles, hoe doe je dat? En welke rol speelt differentiatie daarbij?”

Met de invoering van de nieuwe rekeneisen en -examens, is het verstandig om ook het eigen rekenonderwijs kritisch onder de loep te nemen. In een goede rekenles houd je rekening met de (verschillen tussen de) studenten. Dat zijn verschillen in niveau maar ook in interesse en motivatie. Een eerste stap is om die verschillen te leren kennen, maar hoe doe je dat precies? Inspelen op die verschillen, differentiëren, kan vervolgens op veel verschillende manieren. In deze werkgroep gaan we aan de slag met de vragen: waarom differentiëren en hoe differentiëren in de rekenles? We laten zien dat communicatie en samenwerkingsvormen – waarmee het leren zichtbaar wordt- belangrijke middelen kunnen zijn, maar hoe zet je ze in? We wisselen ervaringen uit en bespreken voorbeelden en lesactiviteiten. Aan het eind van de werkgroep kunt je met nieuwe inspiratie je eigen rekenlessen vormgeven!

De opbouw van de werkgroep was:

• Uit het nieuws
  • Nieuwe rekeneisen
  • Opbouw van een les
  • Differentiatie

Impressie

Docenten zoeken in hun lessen evenwicht in het gebruik van de methode (zowel digitaal als op papier) en hoe ze de groep studenten als geheel kunnen ondersteunen. En juist de beweging naar meer ‘betekenisvol rekenen’ (wat ten grondslag ligt aan de nieuwe rekeneisen) zal van docenten vragen dat ze flexibeler worden in het inzetten van verschillende werkvormen, en dat kan niet altijd ondersteund worden vanuit de methode.

We vroegen de deelnemers naar ‘succesfactoren’ voor goede rekenlessen:

In de powerpoint (zie verwijzingen) zijn enkele voorbeelden van ‘les-opbouw’ opgenomen die kunnen helpen om de les te structureren. Daarnaast is kort wat informatie bij elkaar gezet over differentiatie.

Verwijzingen