Financiële educatie in het mbo

Financiële educatie in het mbo. Resultaten kwantitatief en kwalitatief onderzoek onder mbo-docenten Burgerschap

Onderzoek voorjaar 2021

Wijzer in geldzaken, de gemeente Amsterdam en de gemeente Rotterdam willen (onder andere) weten of en zo ja, wat voor aandacht mbo-docenten Burgerschap in hun lessen besteden aan de financiële vaardigheden van hun studenten. Dit zijn vragen die zowel op landelijk als lokaal niveau spelen.

Inzicht krijgen in:

1. wat mbo-docenten Burgerschap verstaan onder financiële vaardigheden van studenten.
  2. het beeld dat de docenten hebben van de financiële vaardigheden van hun studenten. Ondernemen docenten actie als studenten zich in financiële problemen bevinden?
  3. het belang dat mbo-docenten Burgerschap, hun collega’s en de schoolleiding hechten aan ‘financiële vaardigheden van studenten’. In het verlengde: wie bepaalt hoeveel aandacht er aan het thema wordt besteed?
  4. de (huidige) aandacht die mbo-docenten Burgerschap in hun lessen besteden aan ‘financiële vaardigheden van studenten’. Lukt het om moeilijke thema’s te bespreken? Heeft de aandacht voor financiële vaardigheden een positieve invloed? Welke thema’s komen aan de orde?Hoeveel uur besteden ze er aandacht aan? Wat wordt er ingezet? Is er nog behoefte aan ander (les)materiaal? Enzovoort.
  5. de wijze waarop mbo-docenten Burgerschap bij voorkeur aandacht besteden aan ‘financiële vaardigheden van studenten’. Hoe besteden ze idealiter aandacht aan dit onderwerp?
  6. de bekwaamheid van mbo-docenten Burgerschap om aandacht te geven aan ‘financiële vaardigheden van studenten’. Vinden ze zichzelf bekwaam genoeg? Bij welke thema’s zouden ze extra ondersteuning willen hebben?
  7. de (spontane en geholpen) bekendheid bij mbo-docenten Burgerschap van de Week van het geld en andere initiatieven/educatieve projecten en materialen op het gebied van ‘financiële vaardigheden van studenten’.
  8. de aandacht die mbo-docenten Burgerschap besteden aan de activiteiten rondom Week van het geld.
  9. de wijze waarop mbo-docenten Burgerschap het beste bereikt kunnen worden.
  10. de (mogelijke) rol die mbo-docenten Burgerschap weggelegd zien voor de gemeente als het gaat om de ondersteuning bij het ‘meer financieel vaardig maken van hun studenten’.

Het zou goed zijn als hier een natuurlijke verbinding wordt gelegd tussen de docent burgerschap en de docent rekenen.