Nieuws
Is er voldoende rekenexpertise bij de docenten in het mbo?
In een reactie van de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media (OCW) van 4 maart 2020 op enkele kamervragen over rekenen in vo en mbo wordt door de SP-fractie de vraag gesteld over de rekenexpertise (bij docenten) in het mbo, en de minister antwoordt als volgt:
“De leden van de SP-fractie vragen of wij het beeld herkennen dat de benodigde rekenexpertise op de mbo-instellingen mist en hoe wij deze expertise gaan bevorderen. Sinds de invoering van de referentieniveaus is door de regering veel geïnvesteerd in het taal- en rekenonderwijs in het mbo. Zo hebben de mbo-instellingen jarenlang veel extra middelen ontvangen voor de invoering van het taal- en rekenonderwijs in het mbo, dat bijvoorbeeld is ingezet voor de scholing van docenten. Zoals aangegeven in de Kamerbrief ‘Veranderaanpak keuzedelen in het mbo en stand van zaken rekenen’ (18 december 2019) hebben wij een intentieverklaring gesloten met de MBO Raad en de NRTO (Nederlandse Raad voor Training en Opleiding). Onderdeel daarvan is dat de raden hun leden dringend zullen oproepen om rekendocenten te faciliteren, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen. Wij hebben er dan ook vertrouwen in dat instellingen de komende periode zullen gebruiken voor het scholen van hun docenten in het werken met de nieuwe rekeneisen.”