JOB roept op tot ‘zinvol rekenen’ in het mbo!

Van de Visch, J. and Scholtens, T. (2020). Rekenrapport JOB. Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs

Als elke student in het mbo ‘verplicht’ moet rekenen, dan moet het ook goed, zegt het JOB. De Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs (JOB) kreeg over rekenen steeds vaker vragen en klachten. Studenten begrepen niet waarom ze rekenen krijgen als het toch niet meetelt. En waarom zijn die examenopgaven zo oer- degelijk saai? Ook waren er studenten die tijdens bezoeken zeiden: ‘ja, we moeten een examen maken, maar ik heb nog geen minuut les gehad’. Omdat rekenen in de nabije toekomst wel gaat meetellen voor het examen vindt JOB het enorm belangrijk dat dit goed geregeld is.

Ze hebben een rapport samengesteld met de resultaten van een onderzoek. 500 mbo-studenten geven hun mening over rekenen, en hoe dat nu beter geregeld kan worden, door beter aan te sluiten op hun niveau en belevingswereld.

De Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs is de belangenbehartiger voor de 500.000 mbo-studenten in Nederland.