Opleiding rekenen mbo

Jij wilt rekenen geven in het mbo,
en je wilt je bekwaamheid een flinke duw geven?

Dan is deze nascholing voor jou.

Zeven hele dagen

Beschrijving

De incompany opleiding rekenen Nova college is een eenjarige opleiding voor docenten rekenen mbo die de ambitie hebben om carrière te maken als rekendocent en die het vak rekenen een volwaardige plek willen geven in het mbo.

Onderdelen van de opleiding zijn:

• Het vormgeven van de eigen onderwijspraktijk volgens de Rekeneisen mbo.
  • Gerichtheid op functioneel rekenen voor de maatschappij en (toekomstig) beroep.
  • Aansluiten bij de beginsituatie en interesses van je studenten
  • Rekenlessen vormgeven vanuit thema’s.
  • De nieuwe rekenexamens en wat dat betekent voor het onderwijs, inclusief formatief evalueren
  • Een kort praktijkonderzoek.

Op het certificaat zal staan: “Je hebt in de opleiding je eigen gecijferdheidscompetenties en je vakdidactische kennis en vaardigheden met betrekking tot de functionele rekendomeinen verdiept. Je voldoet hiermee aan het bekwaamheidsprofiel voor rekendocent mbo, zoals beschreven in het Raamwerk scholing en nascholing rekendocent vo/mbo (2014).”

Praktische zaken

De opleiding bestaat uit zes dagen en een afsluitende zevende bijeenkomst. De tijdsinvestering is globaal 3 x 56 uur: aanwezigheid tijdens de 7 bijeenkomsten van 8 uur; 8 uur huiswerk en het bijhouden van het portfolio per bijeenkomst; de overige 56 uur is nodig voor het uitvoeren van het onderzoek.
Totaal 168 uur:

• Contacttijd: 7 bijeenkomsten van 8 uur
  • Huiswerk: per bijeenkomst 8 uur voor huiswerk en het bijhouden van het portfolio
  • Praktijkgericht onderzoek: de overige 56 uur is nodig voor het uitvoeren van het onderzoek.

De plenaire bijeenkomsten duren van 10.00 tot 16.00 uur. Van 9:00 tot 10:00 en van 16:00 tot 17:00 is er tijd voor groepswerk en individueel werk met begeleiding van de cursusleiders (zowel huiswerkopdrachten als onderzoek). Bij inschrijving zal u gevraagd worden een kort CV te leveren (vooral gericht op uw werk in het rekenen). Dit wordt in de inschrijvingsprocedure verder toegelicht. De cursus wordt afgerond met een certificaat, waarin een beoordeling is opgenomen op basis van het geleverde werk.